Linia Rudawskiej Kolei Panoramicznej przebiega z Annaberg-Buchholz do Schwarzenberg. Jej budowa rozpoczęła się w 1888 r., a 1.grudnia 1899 r. linia została uroczyście otwarta odcinku między Buchholz i Schwarzenberg; prawdziwym wyzwaniem dla ówczesnych inżynierów były strome wzniesienia, jakie były do pokonania koło Markersbach; wymagało to budowy wysokich i skomplikowanych mostów, wiaduktów lub murów zaporowych. Dziś szczególnie te konstrukcje inżynieryjne są atutem i symbolem trasy i często uwiecznianym na filmach i zdjęciach motywem. Trasa dziś wykorzystywana tylko i wyłącznie jest na cele turystyczne. Organizowane takie przejazdy bywają przeważnie przez saksońskie stowarzyszenia kolejowe. W celu zachowania tej zabytkowej linii przyszłym pokoleniom przylegające do niej gminy zainicjowały projekt, jaki wysłali do saksońskiego ministerstwa transportu. We współpracy z klubem „Rudawska Kolej Panoramiczna” oraz „Saksońskim Towarzystwem Miłośników Kolei” udało się powołać do życia Rudawską Kolej Panoramiczną. Organizowane są regularne imprezy, by turystom przybliżać ten uroczy zakątek Górnych Rudaw z kompletnie innej perspektywy. Jakbyśmy Państwa zaciekawili tym zabytkiem techniki, to serdecznie zapraszamy na przejazd!
Rudawska Kolej Panoramiczna przebiega po grzbiecie Rudaw z Annaberg-Buchholz przez Walthersdorf, Schlettau, Scheibenberg, Markersbach, Raschhau do Schwarzenberg.
Dojazd autobusem & koleją
By dojeżdżać tu koleją mamy dwie opcję: po pierwsze docieramy z Chemnitz pociągami regionalnymi jadącymi w kierunku Cranzahl i Vejprty, a po drugie również dojeżdża się z miasta Zwickau pociągami regionalnymi w kierunku Johanngeorgenstadt. Pociągi planowe DB AG w dniach imprez specjalnych komunikowane są na stacjach krańcowych Schwarzenberg lub Annaberg Buchholz pociągami specjalnymi Rudawskiej Kolei Panoramicznej.
Dojazd samochodem
Jadąc autostradą ze strony Chemnitz zjeżdżamy z niej w Hartenstein. Wjeżdżamy do samej miejscowości, a następnie droga krajową S 255 oraz B 101 przez Aue i Lauter do Schwarzenberg. W samym Schwarzenbergu odpuszczamy B 101, odbijamy w prawą stronę w Grünhainer Strasse, a po paru metrach docieramy na stację kolejową.
Do drugiej stacji docelowej Annaberg-Buchholz Państwo kierujemy się zaś autostradą A72 do zjazdu Chemnitz Süd, a potem dalej drogą krajową B95.
aby uzyskać więcej informacji
Przebieg trasy
Wagonów
771 056-9 (Wagonów)
772 155-8 (Wagonów)
772 312-5 (Wagonów)
772 367-9 (Wagonów)
972 771-0 (Samochody kontrolne)
Muzeum Kolejowe Muzeum Schwarzenberg
Pociąg muzealny składa się obecnie z 3 zabytkowych autokarów pasażerskich zbudowanych w latach 1955-1976 oraz samochodu bufetowego dawnej MITROPA.
Pociąg jest ciągnięty przez lokomotywy parowe, lokomotywy spalinowe i lokomotywy elektryczne.
Lokomotywa parowa przyjaciół kolei Schwarzenberg 50 3616-5
Baureihe 50.35
Güterzuglok für den Einsatz im schweren Güterzug- und Personenzugdienst Bauart 1´E h2
Rekolokomotive der Deutschen Reichsbahn, 1958-1962, ca. 208 Stück, ca. 1500 PS
Dampflokomotive 50 3616-5
Hersteller Schichau, Elbing mit der Betriebsnummer 3415 Baujahr 1940
Rekonstruktion im RAW Stendal 1960
z-Stellung 25.12.1991 in Chemnitz-Hilbersdorf
Verkauf an VSE 01.01.1993