Szukam partnera




SZUKAM REGIONU

WSZYSCY PARTNERZY

Rudawy/ Chemnitz
 

Rudawy/ Chemnitz

Saksońskie Muzeum Kolejnictwa Chemnitz-Hilbersdorf

certyfikaty - Saksońskie Muzeum Kolejnictwa Chemnitz-Hilbersdorf

Kontakt

Sächs. Eisenbahnmuseum e.V.
Chemnitz-Hilbersdorf
An der Dresdner Bahnlinie 130 c
09131 Chemnitz

Tel.: +49-371-46400622
Fax: +49-371-464-006-24


E-Mail

Imprezy

more events


Licht´lfahrt nach Schwarzenberg

14.12.2024


Licht‘lfahrt zur Bergparade Annaberg-Buchholz

22.12.2024

Opis

Chemnitz-Hilbersdorf

Największa i technicznie sprawna  parowozownia Europy

Chemnitz po Dreźnie i Lipsku jest trzecim co do wielkości miastem w Saksonii. Nieraz nazywany „Saksońskim Manchesterem” to mało kto wie, iż stała tu kolebka przemysłu i budowy maszyn. Założycielem najważniejszej fabryki maszyn był Richard Hartmann; jego 200. urodziny obchodzono w 2009 r. Owa fabryka rozrastała się do największego tego rodzaju zakładu na terenie Saksonii. Pierwszy wyprodukowany tu parowóz z 1848 r. nosił nazwę „Szczęść Boże”; w następnych latach ogromna liczba parowozów opuściła hale tutejszych zakładów – jeździły one nie tylko po torach krajowych, tylko eksportowano je na cały świat. Mało znany również jest fakt, iż w Chemnitz-Hilbersdorf mamy do czynienia z największą do dziś czynną parowozownią w całej Europie. Oddana do użytku ona została w 1901 przez Królewską Saksońską Kolej, a układ już wtedy w dużej mierze  podobny był do dzisiejszego. W Saksonii wszystkie parowozownie, jakie wyposażane były w konieczną infrastrukturę do obrządzania parowozów, nazywano „Heizhaus” (dosłownie: kotłownią). W obydwóch wachlarzowych szopach (liczą one razem 22 stanowiska) obecnie stacjonuje 19 parowozów oraz 10 spalinowozów. Ponad to infrastruktura potrzebna do obrządzania parowozów jest w pełni technicznie sprawna; są to techniczne urządzenia jak elewatory węglowe (nieraz nazywane też amerykańskimi bunkrami) oraz piaskownice.
Szczególnie warto się tu wybierać w sierpniu, kiedy odbywa się coroczne zjazd parowozów; wtedy parowozownia tętni życiem tysięcy odwiedzających. Oprócz tego tutejszy klub przez cały rok oferuje szereg ciekawych wyjazdów pod parą. Polecać tu wypada nie tylko przejazdów adwentowych po przedświątecznych Rudawach, ale i także ciekawe jednodniowe wycieczki do atrakcyjnych miejscowości Saksonii jak i do innych regionów. Zapraszamy także Państwa do nas, by się u nas rozglądać i wybrać się na przejażdżkę jednym z naszych pociągów specjalnych.

Trasa

Muzeum w Muzeum Saksońskim Chemnitz-Hilbersdorf

Lokalizacja

Muzeum znajduję się z mieście Chemnitz na wschód od centrum wyjeżdżając z miasta w kierunku Frankenberg.

Dojazd autobusem i koleją

Dojazd możliwy jest  pociągami regionalnymi linii  Zwickau – Drezno (KBS 510), Chemnitz – Olbernhau (KBS 519) jak i pociągami City Bahn Chemnitz – Hainichen (KBS 516) do stacji Chemnitz-Hilbersdorf. Z przystanku kolejowego idziemy 1 km na piechotę w kierunku centrum miasta. Docieramy do wiaduktu kolejowego, za którym skręcamy w pierwszą ulicę w lewo – docieramy. Idziemy prosto do samego muzeum.
Poza tym dostać się możemy autobusem linią 21 (od poniedziałku. do piątku co 10 min., podczas wakacji i w sobotę co 15, a w niedzielę co 20 min) wysiadamy na przystanku Sächsisches Eisenbahnmuseum (muzeum kolejnictwa). Potem idziemy na piechotę 1km oddalając się od centrum miasta, potem jeszcze 100 m wzdłuż głównej ulicy, a następnie.

Dojazd samochodem

Jadąc autostradą A4 zjeżdżamy w Chemnitz-Ost w kierunku Oberlichtenau, dalej drogą krajową S200 i B169 w stronę centrum miasta, za wiaduktem kolejowym skręcamy w pierwszą ulicę po lewej stronie, a dalej wzdłuż ogródków działkowych „Wohlfahrt” do muzeum.
Wyjeżdżając z centrum miasta jedziemy drogą krajową B169 w kierunku Frankenberg, po lewym zakręcie odbijamy przed wiaduktem kolejowym do samego muzeum.
Muzeum

3. Wachlarz parowozowni 1, 4.elewator węglowy, 8. Nastawnia 2, 11. Szykbobiężny spalinowy  wagon silnikowy VT18.16, 12. Wachlarz parowozowni 2, 15. Kolejka polowa


 
©
©

Pojazdy

Pojazdy Muzeum Kolei Saksońskiej Chemnitz-Hilbersdorf

Lokomotywy parowe


Baureihe 50.35
Bauart 1´E h2
Einheits-Güterzuglokomotiven der Deutschen Reichsbahn, hergestellt von zahlreichen mitteleuropäischen Lokomotivfabriken, ca. 1.625 PS, ab 1956 von DR 208 Stück rekonstruiert

50 3648, Krupp, Essen, Baujahr 1941

50 3628, Maschinenfabrik Esslingen, Baujahr 1942, nicht betriebsfähig


Baureihe 52.80
Bauart 1´E h2
Güterzuglokomotive der Deutschen Reichsbahn, hergestellt von zahlreichen mitteleuropäischen Lokomotivfabriken, ca. 1470 kW, 1960 bis 1967 im Raw Stendal 200 Stück rekonstruiert

52 4924, Maschinenbau & Bahnbedarf AG Berlin, vormals O & K, Baujahr 1943 nicht betriebsfähig, Altbau-52er

52 8068, Jung, Jungenthal, Baujahr 1943, nicht betriebsfähig

52 8149, Hersteller Oberschlesische Lokomotivwerke AG Kattowitz, Werk Krenau, Baujahr 1944, als Kriegslok 52 3311, nicht betriebsfähig
 

Lokomotywy spalinowe

Baureihe V 100
Bauart B’B’
vierachsige Streckendiesellokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1966 - 1985, ca. 1 Stück, VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf, 1146 Stück, ca. 1100 kW

Hersteller VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf
110 025 Baujahr 1967

Baureihe V 180 / 118
Bauart C´C´
Streckendiesellokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1966 - 1970, VEB Lokomotivbau „Karl Marx“ Potsdam-Babelsberg., 206 Stück, ca. 2 x 1200 PS

Hersteller VEB Lokomotivbau „Karl Marx“ Potsdam-Babelsberg
118 782 Baujahr 1969 nicht beriebsfäig
V 180 141 Baujahr 1966 nicht beriebsfäig

Wagonów

Baureihe VT 18.16 / 175
Bauart B'2'+2'2'+2'2'+2'B'
Dieselhydraulischer Schnelltriebzug (SVT) der Deutschen Reichsbahn, 1965 - 1968, ca. 8 Stück, VEB Waggonbau Görlitz, 2x736 kW

Hersteller VEB Waggonbau Görlitz
VT 18.16 Baujahr 1964

©