certyfikaty - Saksońskie Muzeum Kolejnictwa Chemnitz-Hilbersdorf
Chemnitz po Dreźnie i Lipsku jest trzecim co do wielkości miastem w Saksonii. Nieraz nazywany „Saksońskim Manchesterem” to mało kto wie, iż stała tu kolebka przemysłu i budowy maszyn. Założycielem najważniejszej fabryki maszyn był Richard Hartmann; jego 200. urodziny obchodzono w 2009 r. Owa fabryka rozrastała się do największego tego rodzaju zakładu na terenie Saksonii. Pierwszy wyprodukowany tu parowóz z 1848 r. nosił nazwę „Szczęść Boże”; w następnych latach ogromna liczba parowozów opuściła hale tutejszych zakładów – jeździły one nie tylko po torach krajowych, tylko eksportowano je na cały świat. Mało znany również jest fakt, iż w Chemnitz-Hilbersdorf mamy do czynienia z największą do dziś czynną parowozownią w całej Europie. Oddana do użytku ona została w 1901 przez Królewską Saksońską Kolej, a układ już wtedy w dużej mierze podobny był do dzisiejszego. W Saksonii wszystkie parowozownie, jakie wyposażane były w konieczną infrastrukturę do obrządzania parowozów, nazywano „Heizhaus” (dosłownie: kotłownią). W obydwóch wachlarzowych szopach (liczą one razem 22 stanowiska) obecnie stacjonuje 19 parowozów oraz 10 spalinowozów. Ponad to infrastruktura potrzebna do obrządzania parowozów jest w pełni technicznie sprawna; są to techniczne urządzenia jak elewatory węglowe (nieraz nazywane też amerykańskimi bunkrami) oraz piaskownice.
Szczególnie warto się tu wybierać w sierpniu, kiedy odbywa się coroczne zjazd parowozów; wtedy parowozownia tętni życiem tysięcy odwiedzających. Oprócz tego tutejszy klub przez cały rok oferuje szereg ciekawych wyjazdów pod parą. Polecać tu wypada nie tylko przejazdów adwentowych po przedświątecznych Rudawach, ale i także ciekawe jednodniowe wycieczki do atrakcyjnych miejscowości Saksonii jak i do innych regionów. Zapraszamy także Państwa do nas, by się u nas rozglądać i wybrać się na przejażdżkę jednym z naszych pociągów specjalnych.
Lokomotywy parowe
50 3648, Krupp, Essen, Baujahr 1941
50 3628, Maschinenfabrik Esslingen, Baujahr 1942, nicht betriebsfähig
52 4924, Maschinenbau & Bahnbedarf AG Berlin, vormals O & K, Baujahr 1943 nicht betriebsfähig, Altbau-52er
52 8068, Jung, Jungenthal, Baujahr 1943, nicht betriebsfähig
52 8149, Hersteller Oberschlesische Lokomotivwerke AG Kattowitz, Werk Krenau, Baujahr 1944, als Kriegslok 52 3311, nicht betriebsfähig
Baureihe V 100
Bauart B’B’
vierachsige Streckendiesellokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1966 - 1985, ca. 1 Stück, VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf, 1146 Stück, ca. 1100 kW
Hersteller VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf
110 025 Baujahr 1967
Baureihe V 180 / 118
Bauart C´C´
Streckendiesellokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1966 - 1970, VEB Lokomotivbau „Karl Marx“ Potsdam-Babelsberg., 206 Stück, ca. 2 x 1200 PS
Hersteller VEB Lokomotivbau „Karl Marx“ Potsdam-Babelsberg
118 782 Baujahr 1969 nicht beriebsfäig
V 180 141 Baujahr 1966 nicht beriebsfäig
Wagonów
Baureihe VT 18.16 / 175
Bauart B'2'+2'2'+2'2'+2'B'
Dieselhydraulischer Schnelltriebzug (SVT) der Deutschen Reichsbahn, 1965 - 1968, ca. 8 Stück, VEB Waggonbau Görlitz, 2x736 kW
Hersteller VEB Waggonbau Görlitz
VT 18.16 Baujahr 1964