Zabytkowym parowozem do najwyżej położonego miasta Niemiec – co Państwo na taką propozycję …? Podróż kolejką Fichtelbergbahn między miejscowością Cranzahl i kurortem Oberwiesenthal (914 m. n.p.m.) trwa ok. godziny; po drodze przemierzamy uroczy krajobrazowo grzbiet Rudaw. Jak widać, środek transportu się nie zmieniał od czasów naszych dziadków, kiedy to oni się wybierali pod gorę Fichtelberg na letnisko. Do dziś tutejszy region licznie odwiedzany jest przez turystów. Choć już nie wszyscy korzystają z przewozów kolejki, to podróż powolnym tempem 25 km/h także dziś istną gratką jest dla miłośników techniki. Tuż przed stacją docelową kolejka przekracza największą jej budowlę: mowa jest o Hüttenbachviadukt, który mierzy 110 m długości, a 23 m wysokości. Oberwiesenthal odwiedzany głównie jest zimą, choć o każdej innej porze roku warto tu zawitać.
Lokalizacja
Kolejka Fichtelbergbahn leży na południe od miasta Annaberg-Buchholz i bezpośrednio sąsiaduje z Czeską Republiką. Trasa kolejki startuje na dworcu Cranzahl na wysokości 654 m i dociera po niecałych 17 km do stacji Oberwiesenthal na wysokości 852 m.
Dojazd autobusem & koleją
Startując w Chemnitz wygodnie docieramy do Cranzahl linią kolejową KBS 517, która w Cranzahl komunikowana jest koleją wąskotorową. Wszelkie informacje i rozkłady jazdy pociągów i autobusów udostępniane są internetowo w Związku Komunikacyjnym Środkowej Saksonii (Verkehrsverbund Mittelsachsen – VMS).
Dojazd samochodem
Dojeżdżając samochodem zaleca się korzystać z drogi krajowej B95, która z Niederschlag do kurortu Oberwiesenthal przeważnie przebiega równolegle do trasy kolejki.
przebieg trasy
Dążenia, by połączyć ten region z pozostałą siecią kolei sięgają roku 1893: wtedy pojawiły się pierwsze plany na budowę kolejki wąskotorowej do miejscowości Oberwiesenthal. Dnia 1.marca 1894r. obie izby saksońskiego parlamentu podjęły w tej sprawie ostateczną decyzję. Budowę rozpoczęto w kwietniu 1896 r. Mimo trudnego usytuowania topograficznego udało się uruchomić Fichtelbergbahn 18.lipca 1897 r. Fakt ten przyczynił się do znacznego wzrostu liczby gości w tym regionie; tym samym kolejka prężnie się rozwija aż do momentu wybuchu 1. Wojny Światowej. Zaczęto więc rozszerzać rozkład jazdy kolejki o dodatkowe kursy szczególnie zimą oraz rozbudowywać także całą jej infrastrukturę. W ten sposób kolejka stała się nieodłącznym składnikiem regionu, a sporty zimowe niezmiennie do dziś są głównym magnesem dla turystów.