Na największej wyspie Niemiec Rugia istniała już w 19.w pierwsza linia kolejowa między Altefahr i Sassnitz, która nade wszystko służyła obsługiwaniu ruchu kolejowego z Niemiec przez Rugię do Szwecji. Ponieważ wtedy jeszcze nie było grobli kolejowej, konieczne było przesiadanie się z kolei do promu w Altefahr. Między Altefahr i Sassnitz powstała główna trasa kolejowa wyspy, a po zakończeniu budowy grobli kolejowej oraz mostu samochodowego z tego traktu komunikacyjnego powstała Konigslinie, czyli Linia Królewska. W pierwszych latach płynęły parowce pocztowe, od początku 20 w. uruchomione zostało połączenie kolejowo-promowe. Jako termin uroczystego otwarcia przyjmuje się rok 1909, kiedy w obecności szwedzkiego króla oraz cesarza niemieckiego po raz pierwszy pojechał oficjalny pociąg po nowej grobli oraz odnowionej trasie. Wraz z tym głównym traktem komunikacyjnym Rugia jednocześnie stała się także ważnym niemieckim uzdrowiskiem morskim. Stąd w tym czasie sukcesywnie powstawały także boczne trasy dojazdowe. Więc sieć linii kolejowych na Rugii znacznie się powiększała.
Jedna z tras dojazdowych jako druga linia normalnotorowa na Rugii łączyła siedzibę Książąt Putbus, najstarsze niemieckie uzdrowisko morskie, oraz Lauterbach z miejscowością Bergen na linii królewskiej. Właśnie ta linia została przyjęta przez PRESS w roku 2009 – dokładnie 100 lat po oficjalnym uruchomieniu słynnej linii królewskiej. Łączy ona idealnie startującą w Putbus kolej wąskotorową z trasą główną, czyli śmiało nazywana może być koleją dojazdową w dosłownym tego słowa znaczeniu. Żartobliwa nazwa kolej wąskotorowej brzmi zresztą „Rasender Roland”, czyli „Pędzący Roland”. Obie linie ze sobą są zazębiane nie tylko przez tego samego przewoźnika, ale i także przez wspólnie używany tor trójszynowy, który przebiega między kurortem Putbus i Lauterbach Mole.
Przewoźnik PRESS się stara o realizację usług przewozowych najwyższej jakości oferując podróżnym nowoczesny tabor i atrakcyjnie ułożony rozkład jazdy. W oficjalnym rozkładzie jazdy linia między Bergen i Putbus nosi numer RB26. Jest ona integralną częścią sieci komunikacyjnej regionu. W Putbus bezpośrednio przesiadamy się na kolejkę wąskotorową, która niewątpliwie jednym jest z głównych magnesów Rugii. Pędzący Roland łączy ze sobą znaczące się uzdrowiska morskie jak Binz, Sellin, Baabe oraz Goren.
Centralnym punktem technicznym przewoźnika PRESS na wyspie Rugia to stacja kolejowa Putbus. Po jej odrestaurowaniu i przekształceniu stacja dziś nam się prezentuje jako nowoczesne centrum informacji klientów, gdzie nabywamy bilety, broszury informacyjne itd. Tak miejscowość Putbus stała się nowym centrum turystycznym, co także przyczyniać ma się do dalszego rozwoju jej okolic.
Jednak jest jeszcze więcej wspólnych czynników między tymi dwiema liniami: konkretnie chodzi o terminy wspólnego kursowania historycznych składów na obu trasach. Jest do dodatkowa atrakcja, gdy w określonych dniach wkraczają do akcji również normalnotorowe parowozy lub spalinowozy z historycznymi wagonami. Ponad to także dla innych klubów spoza regionu Putbus reklamuje się jako ciekawa stacja docelowa. Wobec tego regularnie zdarzają się sytuacje, kiedy kluby kolejowe z Berlina, Cottbus, Drezna lub gdzieś indziej tu zawitają. Sprzyja tego rodzaju przejazdom także fakt, iż w samym Putbus parowozy w komplecie zostać mogą obrządzane począwszy od poboru wody ,a przy wyszlakowaniu i obsmarowaniu skończywszy. Wszystko to razem sprawia, że południowo-wschodnie wybrzeże Rugii dostrzega się także ponadregionalnie.
Serdecznie także Państwa zapraszamy na przejazd jednym z naszych pociągów albo na coroczne festyny dworcowe w maju.
Położenie
Jest to normalnotorowa linia boczna na największej niemieckiej wyspie, jaką jest Rugia. Trasa prowadzi z miasta Bergen na Rugii aż do Lauterbach Molo przez Putbus, miejscowość byłej rezydencji książęcej.
Dojazd koleją i autokarem dalekobieżnym
Dla polskich turystów dojazd na wyspę Rugia zapewniany jest pociągiem EC z Warszawy przez Poznań do Berlina, a stamtąd dalej bezpośrednim pociągiem Intercity do głównej miejscowości Rugii Sassnitz. Także możliwy dojazd koleją jest także przez Szczecin, a stamtąd dalej do Neubrandenburg, gdzie znów przesiadamy się na Intercity w stronę Sassnitz. Z Krakowa i Wrocławia zaś zaleca się również dojazd do Berlina i dalej jak wyżej podane. Możliwa także jest podróż przez Drezno, gdzie istnieją bezpośrednie połączenia zarówno pociągami Intercity Deutsche Bahn AG jak i dalekobieżnymi autokarami.
dojazd samochodem
Dojazd samochodem prowadzi nas przez A20 do zjazdu Stralsund/Insel Rügen, potem drogą krajową B96 przez słynny Rügendamm docierając tym samym na Rugię.