Była ona naprawdę unikatem wśród saksońskich linii wąskotorowych – a w gwarze miejscowej ludności nazywano ją po prostu „de Rollbock” – czyli rolbokiem; konkretnie chodziło o trasę między Reichenbach i dolnym dworcem Oberheinsdorf. Była ona jedną z nielicznych linii o prześwicie 1000 mm, jaka wówczas powstała na terenie Królestwa Saksonia.
Od 1902 r. Oddano do eksploatacji na tej trasie (długość 5,5 km) trzy unikatowe członowe parowozy typu Fairlie, dodatkowo kilku wagonów towarowych wraz z 48 rolbokami. Parowozy tejże serii były konstrukcją mocno rzucającą się w oczy, gdyż były one optycznie parowozami dwukierunkowymi, ponieważ kabina maszynisty umiejscowiona była na samym środku; maszyny te obustronnie wyposażane były w kotły z kominkami. Konstrukcja członowa pozwalała, by parowóz mógł poruszać się normalnotorowymi wagonami po wąskich łukach bocznic docierając w ten sposób do każdego zakładu.
W latach 1909 do 1957 linia obsługiwała w skromnej mierze także ruch osobowy, lecz zawsze pierwszorzędnym jej zadaniem był ruch towarowy, jaki trwał do likwidacji trasy w 1962 r. Po zakończeniu 2. Wojny Światowej ostały się dwa parowozy, z których jeden w 1963 r. został pocięty na złom, a drugi zaś z uwagi na jego wyjątkową konstrukcję trafił do stanu Muzeum Ruchu i Komunikacji w Dreźnie.
Powyższe stowarzyszenie powstało w 1997r. w gminie Heinersdorfergrund, by dla potomności ocalać ostatnie relikty byłej kolejki wąskotorowej. W tym celu udało się stowarzyszeniu na terenie byłej stacji krańcowej w Oberheinsdorf stworzyć muzeum w kształcie dwustanowiskowej szopy. Na torze doprowadzającym do muzeum stoi oryginalny parowóz członowy, jaki kolegom użyczyło na stałe Drezdeńskie Muzeum Komunikacji; znajduje się tam także jeden z ostatnich zachowanych w oryginale rolboków.
Ponad to koledzy zgromadzili szeroką gamę małych przedmiotów użytkowych, planów, rysunków, zdjęć oraz szereg informacji na temat tej unikatowej kolei. W plenerze muzeum prezentowany jest skrzynia oryginalnego wagonu osobowego, który został najpierw tu przywieziony z Saksonii-Anhalt, a potem detalicznie odrestaurowany. Widzimy również niski i kryty wagon towarowy wraz z odtworzonym torem przeładunkowym, na którym stoi jeden rolbok pochodzący z Gór Harc (od tamtej kolejki HSB).
Muzeum z parowozem udostępniany do zwiedzania jest w określonych terminach, natomiast plener koło centrum gminy dostępny zwiedzającym jest przez cały rok.
Das Domizil des Traditionsvereins befindet sich in der Gemeinde Heinsdorfergrund südöstlich von Reichenbach im Ortsteil Oberheinsdorf neben dem Gemeindezentrum.
Siedziba stowarzyszenia znajduje się na terenie gminy Heinsdorfergrund na południowym wschodzie od Reichenbach w miejscowości Oberheinsdorf obok centrum gminy.