Opis
Zwickau Pöhlau – Zwickau Stadt
Ostatnia kolej kopalniana zagłębia węgla kamiennego Zwickau
Dnia 25. czerwca 1855 r. to data założenia Towarzystwa Węgla Kamiennego Zwickau Brückenberg. Wdrążone pod gorę Brückenberg szyby miały zostać połączone do sieci kolejowej; wniosek o to jednak został pozytywnie rozpatrzony przez Królewsko-Saksońskie Ministerstwo Finansów dopiero w roku 1862, a dwa lata później rozpoczęto prace związane z zaprojektowaniem kolejki. W dniu 23. sierpnia 1870 r. Królewsko-Saksońskie Ministerstwo Finansów podpisało kontrakt o „budowę i uruchomieniu kolejki kopalnianej mającej zapewniać przewóz węgla spod szybu w stronę normalnotorowej Kolej Królewsko-Państwowej“. Zarówno Wojna Francusko-Niemiecka w latach 1870/71 jak i trudne warunki terenowe przy jej wykonaniu spowodowały, iż termin uruchomienia kolejki się jeszcze znacznie przesunął do tyłu. W dniu 24. Października 1872 r. dotarła do Ministerstwa wiadomość, iż kolejka uruchomiona została miesiąc temu, czyli we wrześniu 1872 r. Była ona ostatnią kolejką kopalnianą oddaną do użytku na terenie zagłębia Zwickau.
W 1978 r. w szybie Martin Hoop Schacht IV odbyła się ostatnia szychta, a tym samym wydobywano ostatnia furę węgla kamiennego. Już przed wstrzymaniem wydobycia węgla kolejka zaczęła się przekształcać w kolejkę czysto przemysłową. W ramach przestawiania całego przemysłu górniczego także funkcja kolejki w szybie Martin Hoop została zmieniona, bowiem teraz woziła węgiel w przeciwną stronę: celem kolejki stały się elektrownie Karl-Marx III oraz Martin Hoop IV. Po roku 1990 transporty przewozowe gwałtownie malały, a ostatnie przewozy węgla odbyły się w grudniu 1998 r. Dzisiejszym właścicielem trasy jest Spółka Sprzedaży Energii Elektrycznej Zwickau GmbH.
Od roku 2009 Stowarzyszenie Wspierające Brückenbergbahn e.V. ubiega się o zachowanie ocalałych pozostałości kolejki kopalnianej. Nie ma już dziś bocznicy łączącej kolejkę z dworcem Zwickau lub normalnym torem. Zachowana trasa aż do byłego szybu Martin Hoop IV objęta została całkowicie ochroną zabytków. Stowarzyszenie od 2012 r. regularnie organizuje przejażdżki na kolejce w określonych dniach. Przejazdy te się odbywają na odcinku między nastawnią W3 oraz dworcem Pöhlau.
Trasa
Trasa Kolejki Kopalnianej Brückenberg
Położenie
Kolejka kopalniana Brückenberg jest kolejką przemysłową w sercu miasta Zwickau. Jej trasa prowadzi spod nastawni W3 przy ul. Parkstrasse naprzeciwko sceny plenerowej nad Schwanenteich (stawem łabędzi) po centrum miasta przez 5 mostów oraz jeden most na rzece Mulde aż do byłego szybu Brückenbergschacht 1 w Pöhlau. Jest to dzielnica Zwickau.
Dojazd autobusem & koleją na dni przejazdów
Do kolejki docieramy pociągiem wygodnie wysiadając na przystanku Zwickau Stadthalle, następnie idziemy pieszo do punktu wyjściowego kolejki na Reinsdorfer Strasse. Na końcowej stacji kolejki niestety nie ma jak dojechać komunikacją miejską …
Wybierając się autobusem, to korzystamy z linii 135 i jedziemy do przystanku Abzw. Kraftwerk. Stamtąd udajemy się na piechotę ulicą Reinsdorfer Strasse ok. 300 m w kierunku centrum aż do przejazdu kolejowego.
Także można jechać autobusem nr 24 do Pöhlau Mitte. Tam wysiadamy. Teraz idziemy pieszo wzdłuż Pöhlauer Strasse w kierunku centrum Zwickau do punktu końcowego kolejki.
Dojazd samochodem
Dojeżdżając samochodem zaleca się dojazd z centrum miasta na Reinsdorfer Strasse 6 aż do przejazdu kolejowego.
Można także samochodem dojeżdżać do Pöhlau z centrum miasta. Dojeżdżamy do Pöhlauer Strasse.
Czas podróży:
Most Mountain Coal Railway Zwickau kursuje w wybranych terminach.
cennik biletów:
Auszug aus der Tariftabelle.
Brückenbergbahn Zwickau Hin-/Rückfahrt
Erwachsene |
14,00 € |
Kinder |
8,00 € |
Brückenbergbahn Zwickau Einzelfahrt
Erwachsene |
7,00 € |
Kinder |
4,00 € |