Bez odpowiedniego paliwa żadna maszyna parowa nie daje się uruchamiać. W Saksonii złoże węgla kamiennego m. i. występują w Freital niedaleko Drezna. Już w roku 1546 wydano pierwszy przywilej do jego wydobywania. Zapotrzebowanie na niego w 19 w. gwałtownie zaczął się rozrastać do tego stopnia, że koniecznym się okazało budowa linii kolejowej. Kopalnie Obergittersee i Hänicher Flur na grzbiecie masywu Windberg miały być połączone do węglowej magistrali Albertbahn między Dreznem i Thrandt. Szczególnym wyzwaniem przy budowie tej trasy była konieczność pokonania różnicy wysokości 120 m na prostolinijnej odległości 1,6 km! Ponieważ linia ta oznaczała się stromym bardzo nachyleniem, do dziś dnia uchodzi za pierwszą kolej górską na terenie Niemiec. W Europie zaś była drugą tego typu linią górską po austriackiej linii Semmeringbahn w Alpach. Stąd zaczęto nazywać „Saksońskim Semmeringiem”. – Nazwa ta przetrwała do naszych czasów. Jednak b wśród pasjonatów miłośników kolej bardziej jest pod nazwą Windbergbahn – nie tylko dla tego, że prosto wiedzie na górę Windberg, ale także dla tego, iż Windberg jest symbolem tego regionu. Stowarzyszenie wokół tej linii postawiło sobie za cel wznowienie przewozów towarowych z Drezna do Gittersee. Na samym dworcu Gittersee mieści się muzeum klubu, gdzie stała wystawa nas informuje o historii niezwykłego zabytku techniki. Również Państwa serdecznie witamy na pokładzie jednego naszych przejazdów specjalnych. Jakby Państwo chcieli więcej się dowiedzieć na temat górnictwa w naszym regionie, gorąco polecamy wystawę na zamku w Burgk.
Lokalizacja
Muzeum Państwo znajdują w dzielnicy Dresden-Gittersee, a Gittersee położony jest na południe od centrum miasta między drogą krajową B170 i Freital.