Opis
Radebeul Ost – Moritzburg – Radeburg
Koleją parową w okolice Drezna
Miasteczko Radebeul rozpościera się na prawym brzegu Łaby i słynie przede wszystkim z upraw winnej latorośli. Ze stacji Radebeul Ost kolejka Lößnitztalbahn planowo kursuje pod parą przez Moritzburg do Radeburg. Prześwit toru wynosi standardowo jak w całej Saksonii 750 mm. Trasa się wija najpierw po dolinie rzeczki Lößnitz, by docierać do Moritzburga – miejsca słynnego zamku myśliwskiego Augusta Mocnego. Do niego wyprowadza nas pięknie odnowiona Aleja Moritzburga, gdzie znajdują się także gastronomia i małe sklepy. Za Moritzburgiem krajobraz się zmienia i kolejka przemierza rozległe lasy mijając wrzosowiska stawy rybne oraz tereny podmokłe. Po 16 km pociąg kolejki kończy bieg na stacji docelowej Radeburg.
Timetable
Trasa
Trasa Lößnitzgrundbahn
Lokalizacja
Lößnitzgrundbahn startuje na stacji Radebeul Ost na północno-zachodnich obrzeżach Drezna, się wspina po dolinie Lößnitz, potem trasa przecina teren stawów rybnych koło Dippelsdorf, a dalej tory prowadzą przez Moritzburg do stacji docelowej Radeburg.
Dojazd autobusem & koleją
Do Radebeul Ost wygodnie docieramy kolejką podmiejską (S-Bahnem), gdyż kolejka idealnie połączona jest z transportem publicznym. Oprócz tego wybierać się tu możemy z centrum Drezna tramwajem nr 4 wysiadając na przystanku Landesbühnen. Wtedy wsiadamy do pociągu kolejki na przystanku Weißes Roß. Dalsze informacje o kursowaniu pociągów znajdują Państwo pod linkiem Związku Komunikacyjnego Łaba Górna (Verkehrsverbund Oberelbe – VVO). www.vvo-online.de/de
Dojazd samochodem
Również samochodem wygodnie dojeżdżamy autostradą A4 do Radebeul lub też autostradą A13. Zjeżdżamy z autostrady zjazdem Radeburg.
Przebieg trasy
Historia
Historia Lößnitzgrundbahn
Linia ta powstała jako czwarta kolej wąskotorowa w Saksonii. W ten sposób połączono Radebeul Ost z miastem Radeburg. Wcześniejsze plany budowy normalnotorowej linii z Drezna przez Radeburg do Ortrand nie doczekały się realizacji. Już w październiku 1883 r. rozpoczęto prace budowlane, a niecały rok później 16. września 1884 r. nastąpiło uroczyste otwarcie kolejki.
Trwało jednak nie długo, gdy mieszkańcy Drezna zaczęli odkrywać okolice miasta jako idealny region wypoczynkowy. Tym samym turystyka przyjazdowa z bliska i daleka stała się pierwszorzędnym źródłem dochodu kolejki. Warto jednak wspomnieć o tym, iż pierwotnie koncepcja kolejki skierowana była w przeciwnym kierunku, gdyż miała zapewniać mieszkańcom na wsi regularny dojazd do Drezna. Ruch towarowy na pierwszym planie obsługiwał przewozy produktów rolnych oraz węgla, który dostarczano do elektrowni w dolinie Lößnitz. Ponad to ważnym jeszcze klientem przewozów towarowych były zakłady szamotu w Radeburg. Dla dociekliwych taka ciekawostka: zakłady szamotu dysponowały od roku 1901 najdłuższą bocznicą wąskotorową na terenie Saksonii: mierzyła ona
2,1 km długości.
Obie wojny światowe kolejka przetrwała beż szwanku, by w roku 1955 osiągnąć rekordową liczbę jej przewozów osobowych; kursowało wtedy 28 par pociągów dziennie między obiema stacjami docelowymi! Wraz z triumfem motoryzacji kolejka w latach 60-tych i 70-tych poprzedniego stulecia coraz bardziej zagrożona była całkowitą likwidacją. Coraz większe zainteresowanie przejazdami turystycznymi skutkowało w 1975 r. jednak tym, iż wpisano kolejkę do rejestru zabytków. Odtąd została jako pomnik techniczny objęta całkowitą ochroną. Obecnym zarządcą oraz przewoźnikiem tejże linii jest Saksońska Spółka Kolei Parowej (SDG); spółka zainwestowała w tabor, tory jak i infrastrukturę kolejki, by zabezpieczyć jej istnienie na następne lata.
Godziny kursowania:
Kolejka Lößnitztalbahn kursuje na co dzień pod parą.
cennik biletów:
wyciąg z tabeli taryfowej
Radebeul Ost – Moritzburg
Łatwa podróż w obie strony |
Osoby dorosłe |
9,00 € |
18,00 € |
Dzieci
6 – 14 lat |
4,10 € |
7,30 € |
Karta rodzinna |
19,30 € |
38,00 € |