Historia kolei w Nossen sięga czasów prywatnej Spółki Lipsko-Drezdeńskiej. Jako trzon łączący Lipsk z Czechami linia stanowiła znaczący element saksońskiej sieci kolejowej; jej uroczyste otwarcie miało miejsce w 1873 r. Jednak po zakończeniu 2. Wojny Światowej traciła coraz bardziej na znaczeniu zarówno w ruchu osobowym jak i towarowym, zanim została sprywatyzowana w 1994 r.
By ocalenić od zapomnienia miłośnicy kolei z Grossvoigtsberg i Nossen starają się o zachowanie trasy Zellwaldbahn dla przejazdów specjalnych. Całe muzeum w parowozowni Nossen utrzymywane jest przez stowarzyszenie Interessengemeinschaft Dampflok Bw Nossen e.V. Na tę chwilę liczymy na miejscu 3 technicznie sprawne parowozy, co czyni Nossen miejscem z największą liczbą czynnych parowozów na terenie Saksonii; zwłaszcza miłośnicy kolei z wizyty w parowozowni Nossen z pewnością nie będą żałować. Gorąco wobec tego polecamy organizowane przejazdy specjalne po trasie Zellwaldbahn i nie tylko …
Lokalizacja
Trasa Zellwaldbahn łączy miasta Nossen i Freiberg – znajduje się ona w sercu Saksonii pośrodku 3 dużych miast Lipsk - Drezno - Chemnitz. Parowozownia Nossen jest integralna częścią północnej stacji wyjściowej linii Zellwaldbahn – znajduje się ona zaraz koło stacji.
Dojazd autobusem & koleją
Parowozownia Nossen obsługiwana jest przez linie autobusowe nr 332 (Wilsdruff – Nossen), 412 oraz 418 (Meissen – Nossen) , 424 (Drezno – Nossen), 690 (Hainichen – Nosssen) oraz 755 ( Freiberg – Nossen); autobusy zatrzymują się na dworcu Nossen, stąd krótkim spacerkiem docieramy do parowozowni. Wszelkie informacje o rozkładach jazdy pociągów i autobusów dostępne są pod linkiem https://www.vvo-online.de/de
Dojazd samochodem
Samochodem jedziemy autostradą A4 aż do zjazdu Siebenlehn i dalej drogą krajową B 101. W samym Nossen kierujemy się według oznakowania do Döbeln. Za wiaduktem nad koleją, skręcamy w prawo w Döbelner Strasse.
Plan trasy
Lokomotywy parowe
Baureihe 50.35
Güterzug Rekolokomotive der Deutschen Reichsbahn 1958-1962, Bauart 1´E h2, 208 Stück,
RAW Stendal, ca. 1760 KW
50 3610 Betriebsfähig
Baujahr 1941, Fabriknummer 12812, als 50 1768, Hersteller: Schichau/Elbing
Eigentümer Wedler & Franz GbR – Lokomotivdienstleistungen
Baureihe 52.80
Güterzug Rekolokomotive der Deutschen Reichsbahn 1960-1967, Bauart 1´E h2, 200 Stück,RAW Stendal, ca. 1470 KW
52 8047-4 zur Zeit nicht Betriebsfähig
Baujahr 1944, Fabriknummer 12812, als Kriegslok 52 6359,
Hersteller Berliner Maschienenbau-AG vormals L. Schwartzkopff,
Eigentümer IG Dampflok Nossen e.V.
52 8131-6 Betriebsfähig
Baujahr 1943, Fabriknummer 11229, als Kriegslok 52 3218,
Hersteller Jung,
Eigentümer Wedler & Franz GbR - Lokomotivdienstleistungen
Baureihe 23.10 / 35.10
Personenzuglokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1955 - 1959, Bauart 1´C1´h2,
113 Stück, LKM Babelsberg, ca. 1250 KW
35 1113-6 nicht Betriebsfähig
Baujahr 1959 Fabriknummer 122113 , als 23 1113
Hersteller LKM Babelsberg
Eigentümer DB Museum Nürnberg
Baureihe 03
Schnellzug- Rekolokomotive der Deutschen Reichsbahn 1969 und 1965, Bauart 2'C1
55 Stück, RAW Meiningen, ca. 1581 KW
03 2155-4 Betriebsfähig
Baujahr 1934, Fabriknummer 14476, aus
Hersteller Borsig, Rekonstruktion Meiningen 1975
Eigentümer: Wedler & Franz GbR - Lokomotivdienstleistungen
Lokomotywy spalinowe
Baureihe V 100
vierachsige Streckendiesellokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1966 - 1985, Bauart B’B’,
1146 Stück, VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf, ca. 1100 KW
110 101-3
Baujahr 1968 Fabriknummer 11939, VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf
Eigentümer IG Dampflok Nossen e.V. im Einsatz für Wedler & Franz GbR Potsdam ( Lok 18)
Baureihe V 300
Sechsachsige Streckendiesellokomotive der Deutschen Reichsbahn, 1970- 1982, Bauart Co` Co` Umbau 1991-92 im Raw Cottbus mit 64 Stück, ca. 2200 KW Höchstgeschwindigkeit 140Km/h
Hersteller Lokomotivfabrik Lugansk (ehemals Woroschilowgrad)
234 304-4 nicht Betriebsfähig
Baujahr 1975 Fabriknummer LTS 0517,
Eigentümer: DB Museum Nürnberg
Małe lokomotywy
Im Bw Nossen sind zudem noch verschiedene Kleinlokomotiven der Baureihen V10B, N4 und Kö beheimatet.
Szew lokomotywy parowej
Baureihe 99.77-79 (VII K)
Schmalspur- Einheitslokomotive der Deutschen Reichsbahn, 1952 – 1956, Bauart 1’E1’,
26 Stück, LKM Babelsberg, ca. 441KW
99 1778 nicht Betriebsfähig
Baujahr 1953, Fabriknummer 32017, LKM Babelsberg
Eigentümer SDG Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft