Opis
Czym się poruszamy – Przeżycie transportu zbiorowego w Muzeum Transportu
Muzeum Transportu i Komunikacji wita Państwa bardzo serdecznie i zaprasza na pouczającą podróż w czasie. Historyczne lokomotyw i samochody, statki jak i obiekty, które zapoczątkowały historię lotnictwa, zachęcają małych i dorosłych gości do aktywnego odkrywania i eksperymentowania. Muzeum Transportu i Komunikacji w namacalny sposób stara się przekazać, czym były nowoczesne na owe lata wynalazki transportu lądowego, wodnego oraz lotniczego!
Tutejsze Muzeum zajmuje się najrozmaitszymi tematami mobilnego świata i pod jednym dachem prezentuje wystawy nt. wszystkich czterech sektorów transportu – kolejnictwa, ruchu drogowego, żeglugi oraz lotnictwa. Muzeum powstało w 1952r. i ściśle nawiązuje do jednej z najstarszych na terenie Niemiec kolekcji w tej dziedzinie; mowa tu jest o powstałym w 1877 r. Muzeum Kolejnictwa Królewsko-Saksońskiej Kolei Państwowej. Jego siedzibę stanowi była Książęca Stadnina, w której już przed 400 laty „parkowane” były wszelkie pojazdy i dorożki konne Saksońskiego Dworu Królewskiego.
Cztery sektory transportu kompleksowo opowiadają nam o historii mobilności
Głównym tematem tej wystawy to zajmująca 200-letnia historia zdobywania przez człowieka przestrzeni powietrznej – począwszy od pierwszych lotów balonowych po próby Ottona Lilienthala jego „lotniczym aparatem szybowcowym”, dalej po erę majestatycznych sterowców i pierwszych motoryzowanych lotów, a skończywszy na nowoczesnych samolotach pasażerskich.
Szczególną uwagę poniższa wystawa poświęca historii lotnictwa byłego NRD zważywszy na fakt, iż w latach od 1956 do 1961 w ówczesnych drezdeńskich zakładach lotniczych produkowano przede wszystkim samoloty pasażerskie serii
152; były one pierwszymi wyprodukowanymi na terenie Niemiec samolotami z silnikiem odrzutowym. Ponad to w centrum naszej uwagi znajduje się nie tylko sama technologia, lecz i człowiek jako jej wynalazca, konstruktor i użytkownik. Pionierzy lotnictwa jak Wilhelmine Reichard, Otto Lilienthal, Graf von Zeppelin, Hans Grade i Hugo Junkers opowiadają ich historię do prezentowanych nam i niczym unoszących się w powietrze aparatów lotniczych. Patrząc z galerii Państwo mają naprawdę spektakularny widok na tutejsze obiekty.
Dla aktywnie zwiedzających:
Zapraszamy Państwa do pokoju eksperymentalnego, gdzie zbadać można fenomen lotnictwa i wiele innych tematów. Zachęcamy gorąco zapoznać się z historią niemieckiego, a w szczególności saksońskiego kolejnictwa od jego początku do
1993 r. na przykładzie wartościowych w oryginale zachowanych pojazdów oraz modeli. Szczególną uwagę tu poświęca się pierwszej w Niemczech trasie dalekobieżnej między Dreznem i Lipskiem. Istnym klejnotem wystawy to niewątpliwie replika pierwszego w Niemczech wyprodukowanego parowozu Saksonia (rok bud. 1839/1989 – wypożyczony on jest od DB AG). Do bogatego zbioru Muzeum oprócz tego należą np. najstarszy całkiem w oryginale zachowany parowóz „Muldenthal” z
1861 r. oraz wagon salonowy Królewsko-Saksońskiego Pociągu z
1885 r.
Dla aktywnie zwiedzających:
Choć przez chwilkę czuć maszynistą się można w kabinie wąskotorowego parowozu
99 535 serii
IV K z 1898r.
Wystawa na temat
ruchu drogowego na pierwszym planie prezentuje samochody z Saksonii i Turyngii – kraje związkowe Niemiec, w których produkcja samochodów ma wieloletnią tradycję. Ponad to wystawa zajmuje się rozwojem pojazdów użytkowych w Niemczech Środkowych oraz wschodniej Europie; uwzględniane są równocześnie historia rowerów oraz klasyki i rarytasy z zakresu motocykli. Wyjątkowym eksponatem jest najstarszy zachowany samochód Saksonii – to samochód z napędem parowym (Schöche-Dampfwagen – wypożyczony z Niemieckiego Muzeum w Monachium) z 1895 r.; poza tym naszą uwagę przyciągają pierwszy egzemplarz samochodu BMW AM1 z Eisenach (rok bud. 1932), trzykołowy samochód „Phänomobil“ (1924r.) lub motocykl „Böhmerland“ (1927 r.) z trzema miejscami siedzącymi.
Dla aktywnie zwiedzających: Zapraszamy Państwa na przejażdżkę rowerem bicyklem lub do laboratorium przyszłości, by zaprojektować własną formułę ruchu drogowego dnia jutrzejszego.
Wystawa nt.
żeglugi zabiera Państwa w daleką podróż spod drezdeńskiego portu w dół Łaby aż po Oceany. Ekspozycja poświęcana jest szczególnie ponad 1000-letniej żegludze na Łabie i przedstawia parowce osobowe saksońskiej żeglugi nadrzecznej oraz mało znane łańcuchowe holowniki parowe. Dzięki odtworzonemu kadłubowi statku przenosimy się do ery wielkich i znaczących się odkryć 15w. Dalszymi ważnymi tematami jest rozkwit liniowców transatlantyckich, ratownictwo morskie jak i niemiecka żegluga morska po 1945r.
Dla aktywnie zwiedzających: Niech Państwo zaprojektują statek według własnych wyobrażeń, by się zmierzył z innymi statkami w digitalnym wyścigu.
Szczególną atrakcją z całą pewnością jest
makieta w skali 0=1:45; z powierzchnią
325 m² wliczana jest do największych tego rodzaju makiet na skalę międzynarodową. Posiada ona łączną długość torów
785 m, 99 zwrotnic oraz pięć stacji. Po całej makiecie się porusza 26 czynnych lokomotyw i 115 wagonów. (Godziny otwarcia: od wtorku do niedzieli od 10.00 do 18.00, godziny jazdy: wt/pt 11.00, śr./czw. 16.00, sob./ndz. 11.00/14.00/16.00 , w grudniu: od pon. do pt. 11.00/14.00/16.00, sob./ndz. 11.00/12.00/14.00/15.00/16.00 Uhr, w listopadzie zamknięte)
Dla dzieci
Dzieci w wieku przedszkolnym, które już teraz nie mogą się doczekać prawa jazdy, uczyć się mogą w odpowiedni i zabawny sposób zasad ruchu drogowego przemieszczając się po kursie Bobby Car. Wszystkie wystawy oferują dla dzieci w wieku przedszkolnym trasy zwiedzania ze stacjami, na których czekają na nich zadania i zagadki do rozwiązania – nieraz nawet wszystkimi zmysłami.
Nieodpłatne pobieranie
Dzięki darmowej aplikacji pobierać sobie możemy audio-przewodniki po całym Muzeum po niemiecku, angielsku, czesku i po rosyjsku (dla Android oraz iPhone).