W 1839 r. otwarta została pierwsza dalekobieżna linia kolejowa Niemiec, która prowadziła 119 km z Lipska do Drezna. Duża liczba pojedynczych spółek kolejowych sprawiła, że istniała bardzo duża ilość dworców. Wyzwaniem było łączenie wszystkich linii w jednej centralnej stacji; stało się tak w roku 1915. Wtedy uroczyście otwarty został Dworzec Główny Lipsk – ma on razem 26 torów, co czyni go największym dworcem w całej Europie. Dzisiaj dworzec główny przede wszystkim słynie z wielokondygnacyjnego centrum handlowego. Nie bez powodu nazywano go żartobliwie „domem towarowym z połączeniem kolejowym”. Na jednym peronie wystawiony jest historyczny tabor miejscowego klubu. Więcej informacji na temat historii lipskiego kolejnictwa Państwo znajdują w parowozowni Leipzig-Plagwitz, gdzie mieści się główna siedziba muzeum kolejnictwa. Czynnym eksponatem jest parowóz 52 8154 (Ty2) z pasującym historycznym składem; regularnie wyrusza na wycieczki do ciekawych celów w Saksonii, Turyngii oraz Sachsen-Anhalt.
Lokalizacja
Muzeum znajduje się w dzielnicy Leipzig-Plagwitz.
Dojazd autobusem& koleją
Tramwajem dojeżdżamy linią 1 lub 2 do przystanku Kurt-Kresse-Straße, a linią nr 3 do przystanku Kotzschauer Straße. Dalej idziemy pieszo wzdłuż Kurt-Kresse-Straße – po 5-minutowym marszu docieramy do muzeum. W dniach imprez lub innych ważnych wydarzeń droga do parowozowni dodatkowo jest oznakowana.
Dojazd samochodem
Przyjeżdżając z kierunku Schönauer Straße lub Brunner Straße skręcamy w Hermann-Meyer-Straße. Jest to dość spokojna dzielnica mieszkaniowa, w której spokojnie możemy odstawiać samochód. Idziemy pieszo wzdłuż Schönauer Straße, później odbijamy w lewo w Goldrutenweg. Po 5 minutach docieramy do muzeum w starej parowozowni.
Opis poszczególnych atrakci wewnątrz muzeum
1 – Wieża wodna, 2 – parowozownia, 3 – Wagon restauracyjny MITROPA, 4 – elewator do pobierania mazutu , 5 – szopa do rozpalania parowozów, 6 – zasieki węgla, 7 – EDK 6, 8 – kanał oczystkowy
Lokomotywy parowe
Baureihe 52.80
Bauart 1´E h2
Güterzug Rekolokomotive der Deutschen Reichsbahn , 1960–1967, ca. 200 Stück, Raw Stendal, ca. 1470 KW
Hersteller Orenstein & Koppel Lokomotivfabrik Drewitz
als Kriegslok 52 4896
52 8154-8, Baujahr 1943
Baureihe 52.00
Bauart 1´E h2
Güterzug Kriegslok der Deutschen Reichsbahn, 1942–1950, ca. 7000 Stück, ca. 1192 kW
Hersteller Schichau-Werke Elbing,
52 5448-7, Baujahr 1943, Fabriknummer 3726
nicht betriebsfähig, Ausstellungslok im Hauptbahnhof Leipzig
Lokomotywy spalinowe
DRG Kleinlokomotive Leistungsgruppe II, Rangierlokomotive,
H6-Motor mit 102 PS, 6Zylinder, Achsfolge B-dm
Orenstein & Koppel Lokomotivfabrik Drewitz
Kö 4184, Baujahr 1933