Od 1895 r. tory tamtej kolejki leśnej przemierzają łuk Mużakowski koło Weißwasser; region oznacza się bogactwem surowców i gęstych lasów. Jej założycielem był Pan Stanowy Hrabię Hermann von Arnim – to on również był właścicielem kolejki. Kolejka łączyła liczne zakłady przemysłowe – począwszy od kopalń węgla brunatnego, po glinianki, cegielnie, tartaki, wytwórnie papieru, a przy hutach szkła skończywszy.
Kolejki leśne basują na technologii kolei polowych, dla tego szerokość toru najczęściej wynosi 600 mm. Oprócz tego oznaczają się one bardzo uproszczoną konstrukcją oraz typowymi dla nich kolebami; często eksploatowano je do transportu surowców jak np. do przewożenia gliny, węgla , torfu lub materiałów budowlanych. Służyły one również do wywozu drewna z lasów jak i w przypadku tutejszej kolejki. W momencie jej przyjęcia przez Deutsche Reichsbahn kolejka leśna stała się kręgosłupem całego przewozu towarowego regionu.
Od 1978 r. zaczęto sukcesywnie likwidować przewozy kolejki. Nic dziwnego, że w 1984 r. znaleźli się pierwsi miłośnicy w celu zachowania tego zabytku. Od 1990 r. lokalne władze również zaczęli wspierać te dążenia. W ten sposób udało się ocalić ten pomnik jako jedyną w Niemczech zachowaną tego rodzaju kolejkę! Od tego czasu znów spotykać tutaj możemy parowozy i to najczęściej przed składami turystycznymi. W tym celu odwzorowano nawet nowe wagony osobowe basując na starych rysunkach technicznych. Również Państwa serdecznie zapraszamy na przejażdżkę tą kolejką, bowiem naprawdę warto bliżej poznać historię oraz zabytki Parku Mużakowskiego. Park ten wpisany został na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i znajduje się w większej jego części po stronie polskiej.
Lokalizacja
Mużakowska Kolejka Leśna zaczyna się w Weißwasser na północnym wschodzie Saksonii. Wyjeżdżając ze stacji początkowej tory się rozwidlają w dwie strony. Jedna z tras wiedzie do Parku Mużakowskiego bezpośrednio przy granicy polsko-niemieckiej, druga zaś prowadzi do Parku Rododendronów w Kromlau.
Dojazd autobusem & koleją
Koleją bardzo wygodnie docieramy pociągami KD z Wrocławia lub Jeleniej Góry; najczęściej przesiadamy się w Zgorzelcu i jedziemy do Görlitz, gdzie po raz kolejny przesiadamy się do pociągów ODEG w kierunku Cottbus. Pociągi ODEG kursują godzinnie. Po dojeździe do Weißwasser idziemy 700 m pieszo wzdłuż Strasse des Friedens i docieramy do stacji początkowej przy Teichstrasse. Wszelkie informacje o rozkładach jazdy pociągów i autobusów znajdują Państwo na stronie internetowej Celowego Związku Komunikacji Górnych Łużyc i Dolnego Śląska pod
www.zvon.de/pl
Twoj-Plan-Podrozy/ Zaleca się korzystanie z biletu Euro Nysa, który od osoby kosztuje 40 PLN. Wersja grupowa (do 5 osób) tegoż biletu po 100 PLN. Bilety EURO NYSA uznawane również są na Mużakowskiej Kolejce Leśnej. Dostępne one są we wszystkich kasach KD.
Dojazd samochodem
Wybierając sie z Wrocławia jedziemy autostradą A4, przed Bolesławcem kierujemy się A18 w stronę Berlina aż do zjazdu Strzeszowice, gdzie odbijamy w drogę krajową 12. W momencie dotarcia do Łęknicy odbijamy w ul. 1. Maja, którą docieramy bezpośrednio do granicy państwa i dalej do Parku Mużakowskiego.
Przebieg trasy