Choć Weißeritztalbahn najstarszą kolejką wąskotorową w Saksonii nie jest, to jednak szczycić się może mianem najstarszej do dziś czynnej kolei wąskotorowej. Zdaniem wielu osób linia ta należy krajobrazowo do najpiękniejszych tras kolejowych w całej Europie. Zapraszamy więc i Państwa na niezapomnianą podróż! Startując ze stacji Freital-Hainsberg trasa kolejki wiedze najpierw po wąwozie koło Rabenau mijając cudowne formacje skalne, by na połowie drogi dotrzeć do zapory w Malter. Zapora uważana jest za najważniejszą atrakcję wzdłuż kolejki i zachęca nas do uprawiania aktywnego wypoczynku. Także miejscem atrakcyjnym jest Dippoldiswalde nazywany przez miejscowych skrótowo „Dipps”. Udowodniono nie dawno temu, iż jeden z zachowanych szybów należy do najstarszej kopalni srebra na obszarze niemieckojęzycznym. Ponad to Dippoldiswalde słynie z zabytkowego domu garbarskiego pochodzącego z 18w. Dom został zgodnie z oryginałem zrekonstruowany i służy jako muzeum.
Zanim nasza pociąg kończy bieg w kurorcie Kipsdorf, parowóz przejeżdżą przez malowniczo położone miasteczko Schmiedeberg (miłośnikom kolei zwracamy uwagę na wiadukt wiodący po centrum miasteczka). Administracyjnie Kipsdorf jest dzielnicą Altenberga, ważnego centrum sportów zimowych. Cały region słynie z szeroko pojętego wachlarza ofert turystycznych. Warto tu zawitać o każdej porze roku; zimą przyciągają nas trasy narciarstwa biegowego oraz tory saneczkowe, latem zaś rozległa sieć oznakowanych szlaków rowerowych i wędrownych, pływalnie i wiele innych atrakcji!
Lokomotywy parowe
99 1734-5 Baujahr 1929, SMF Chemnitz/4681
99 1746-9 Baujahr 1929, Schwartzkopff/9535, abgestellt in Kipsdorf
Lokomotywy spalinowe
L45H-084 Baujahr 1985, FAUR Bukarest/24973, Reserve-/Bauzuglok
Samochody osobowe
9 Personenwagen 2. Klasse KB Altbau
1 Personenwagen 2. Klasse Aussichtswagen
11 Personenwagen 2. Klasse KB Rekonstruiert
Vans
1 Packwagen KD Altbau
2 Packwagen KD Rekonstruiert
Dnia 16. lipca 1881r. pierwsze wbicie łopaty nieopodal młyna w Rabenau rozpoczęło historię Weißeritztalbahn. Pierwszy odcinek uroczyście został oddany publiczności do użytku 1. listopada 1882 r. do miejscowości Schmiedeberg, a niecały rok później dnia 3. września 1882r. uruchomiona została linia na całej jej długości do kurortu Kipsdorf. Kiedy w latach 1908 – 1913 powstawała zapora koło Malter, musiano przetrasować torowisko kolejki na nową, wyżej usytuowaną trasę; dotyczyło to odcinku między Spechtritz i Dippoldiswalde. Równocześnie powstał tor dojazdowy do stacji Potschappel; tym samym po dalszych uzupełnieniach torowisk do 1924 r. – chociaż teoretycznie – rzeczą możliwą stał się przejazd na wąskim torze ze stacji Kipsdorf we Wschodnich Rudawach aż do Strehlen nad Łabą.
Jedno dalsze przetrasowanie kolejki między Obercarsdorf i Buschmühle okazało się konieczne w 1924 r.: by móc wydzielić przebieg ulicy od torowiska kolejki w miejscowości Schmiedeberg, wzniesiono tam wiadukt, po którym kolejka kursuje do dziś dnia. Już we wczesnych latach licznie zaczynali do tego regiony zawitać wycieczkowicze, którzy również przyczynili się do gwałtownego rozrostu usług przewozowych na kolejce. W związku z tym znacznie rozbudowany został budynek dworcowy stacji docelowej w kurorcie Kipsdorf; rozbudowa ta miała miejsce 1934 r. Również w latach NRD linia ta mocno uczęszczana była przez turystów, zwłaszcza w kierunku zapory Malter jaki też w stronę przełomu doliny Weißeritz koło Rabenau. Wobec tego 1975 r. podjęto decyzję o długofalowym otrzymywaniu tejże linii. Dnia 14. Marca 1994 r. wówczas powstały od nowa Wolny Kraj Saksonia objął kolejkę całkowitą ochroną zabytków.